Våra innehav

Ramlösa Shipping

...

Leonardo B

Leonardo B byggdes år 2003 och är ett 125 meter långt LPG-tankfartyg, specialiserat på transport av flytande petroleumgas (LPG).

Fartyget har ett bareboat-kontrakt som löper till april 2028.

I maj 2024 förvärvade Ramlösa Shipping en andel av fartyget och äger nu 41,2 procent genom SPV-bolaget Montemare Shipping Company Ltd., vilket motsvarar en investering på 2,4 miljoner USD. Enligt bolagets uppgifter kommer Leonardo B att generera en månadsintäkt på cirka 500 000 USD, varav cirka 15 000 USD per månad tillfaller Ramlösa Shipping. . Fartygets kassaflöde estimeras ge en IRR på cirka 20 procent per år. Projektet planeras avslutas i april 2028 genom att en köpoption utnyttjas.

Leonardo B
...

TRF Chemtrans Mobile

TRF Chemtrans Mobile byggdes år 2016 och är ett 184 meter långt kemikalie- och oljeprodukttankfartyg som transporterar kemikalier och oljeprodukter, utrustat med specialiserade tankar och system för att hantera en mängd olika flytande laster säkert.

Fartyget är verksamt inom Hafnia Chemicals Handy/MR-poolen, som har haft en stark utveckling med en positiv trend under 2024.

Intäkterna från fartygspoolen fördelas mellan fartygsägarna baserat på en överenskommen formel som tar hänsyn till faktorer som fartygens storlek, ålder och prestanda. I juli 2024 förvärvade Ramlösa Shipping en andel av fartyget och äger 7,5 procent av fartyget genom SPV Bolaget Chemtrans Mobile A/S, vilket motsvarar en investering på 1,5 miljoner USD. Den genomsnittliga intjäningen för poolen har under 2024 legat på cirka 32 590 USD per dag, plus en skrubberförmån på 1 500 USD per dag. Det förväntas att denna intjäningsnivå kommer att bibehållas resten av året. Intäkterna fördelas ut till ägarna av SPV-bolaget (Chemtrans Mobile AS) baserat på bolagens ägarandel. Fartygets kassaflöde estimeras ge en IRR på cirka 18 procent per år.

TRF Chemtrans Mobile
...

Perseus

Perseus byggdes år 2008 och är ett 140 meter långt feederfartyg som är specialiserad för transport av containers.

Fartyget har ett time charter-kontrakt med det turkiska bolaget Akkon Lines för cirka 12 månader framåt, med intäkter på 13 125 USD per dag för SPV-bolaget, minus en provision på 2,5 procent.

I juli 2024 förvärvade Ramlösa Shipping en andel av fartyget och äger 75 procent av fartyget genom SPV Bolaget Atlantic Feeder III AS, vilket motsvarar en investering på 5,36 miljoner USD. Fartygets kassaflöde estimeras ge en IRR på cirka 30 procent de kommande 12 månaderna och den estimerade IRR fem år efter investeringen beräknas uppgå till 28 procent.

Perseus